Dag 20: Sestri Levante – Lavena Ponte Tresa

Het was vannacht bijzonder benauwd met een temperatuur van rond de 26 graden en we zijn dan ook om 7:00 uur klaarwakker. Marijke gaat douchen en ik ga ondertussen de caravan reisklaar maken.

Als Marijke terug komt van het douchen, haal ik de bestelde broodjes en die maakt Marijke klaar om mee te nemen, waarna ik de vuile vaat afwas.

Als ik alle ramen en luiken gesloten heb, ga ook ik me douchen, waarna de caravan aangekoppeld kan worden.

Het is nog geen 9:30 uur, als we de camping verlaten. Ik maak nog even snel een paar foto’s om te kunnen laten zien hoe smal de toegangsweg naar de camping is Emoticon die tong uitsteekt.

We kiezen vervolgens voor de snelste route en dat betekent een afstand van ongeveer 270 kilometer en de verwachting is dat we daar ongeveer 4 uur over zullen doen.

Als we op de A12 richting Genua rijden, zien we af en toe onheilspellende wolken en soms is de lijkt het wel avond zo donker als het is.

Doordat Milaan op de verkeersborden zowel rechtdoor, als rechtsaf wordt aangeven en ons navigatie systeem op het laatste moment (zo heb ik dat in elk geval ervaren Emoticon die tong uitsteekt) aangeeft dat ik rechtsaf moet, is dat voor een auto met caravan die rond de 85 km/u rijdt, geen verantwoordde manoeuvre en zo belanden we, onbedoeld in Genua, waar ik uiteindelijk met 180 graden bocht, weer op de snelweg richting Milaan terecht kom.

Het is bijna 11:00 uur en de lucht lijkt weer op te klaren, als ik zie dat de linker caravanspiegel helemaal is weg gezakt en ik maak van de eerste de beste gelegenheid gebruik om van de weg af te gaan. Het had niet veel langer moeten duren en dan was ik de spiegel gewoon kwijt geweest Verraste emoticon. Ik zet hem nogmaals goed vast en controleer voor de zekerheid de rechter spiegel ook nog even en dan kunnen we weer op weg.

We hebben duidelijk te vroeg gejuicht, want er breekt me toch een stortregen los, die gepaard gaat met onweer en bliksem. Er zijn diverse Italianen, die hun auto stil zetten op de vluchtstrook; blijkbaar zijn ze niet veel gewend. Door de snelheid te matigen tot rond de 50 km/u is er redelijk goed te rijden. De temperatuur is in een paar minuten wel gezakt van 29 graden, naar een graad of 20 Verraste emoticon.

Gelukkig klaart de lucht tegen 12:00 uur weer op en loopt ook de temperatuur weer gestaag op naar 30 graden Verhitte emoticon.

Vlak voor Milaan, als we de A50 op moeten, stokt de doorstroom van het verkeer enigszins, maar dat mag niet echt een naam hebben.

En dan breekt er voor de tweede keer vandaag een enorme bui regen los, die nog heftiger is dan degene die we vanochtend al mee maakte Verraste emoticon. Nu gaan er nog veel meer Italianen op de vluchtstrook stoppen. Het verkeer dat wel rijdt, matigt de snelheid tot ongeveer 30 km/u. De temperatuur zakt binnen 5 minuten van ruim 30 graden naar slechts 16 graden.

Bij een van de tolpoortjes, heb ik weer de “oen van de maand”. Ik weet niet wat hij allemaal aan het doen is, maar het poortje gaat niet open. Net als ik stapvoets achteruit rijdt, gaat het poortje eindelijk open Boze emoticon.

Niet veel later komen we bij Chiasso, de grens tussen Italië en Zwitserland. Het regent nog steeds en er staat een redelijke file, maar ik heb –ik kom hier tenslotte bijna jaarlijks – de rechter baan gekozen en kan, omdat die rijbaan vlak voor de controle naar links moet ritsen, stapvoets door blijven rijden.

We passeren zonder problemen de grens en moeten nog ongeveer 30 kilometer rijden voordat we bij ons eindpunt voor vandaag, Camping Internationaal in Ponte Tresa, zijn. Het weer blijft een trieste bedoening en hoewel het niet meer met bakken uit de hemel komt, is het jammer van het prachtige uitzicht dat je anders zou hebben op bijvoorbeeld het Meer van Lugano.

We zien onderweg het ene na de andere tankstation en de prijzen variëren van 1,44 (met bediening) tot 1,32 (via betaalkaart) en ik besluit straks, even terug te rijden om te tanken, zodat we morgen met een volle tank, heel Zwitserland door kunnen en pas weer in Frankrijk hoeven te tanken. Vlak voordat we bij de camping zijn, verlaten we Zwitserland en komen we weer in Italië terecht.

De camping is iets minder dan dat we verwacht hadden, maar het sanitair keurig schoon en dat is het belangrijkste.

Als ik de caravan wil loskoppelen, komt een vriendelijke Nederlander, die wij, vanwege de gelijkenis, voor het gemak maar gelijk de bijnaam Hans Wiegel geven, vragen of hij misschien kan helpen? Aardig aangeboden, maar niet nodig.

Als de caravan staat, eten we een broodje en drinken we er een kopje koffie bij. De lucht blijft er uit zien of het elk moment weer kan gaan regenen, maar de temperatuur is met 23 graden nog best aangenaam.

Nadat we ons brood op hebben, rijden we terug naar het dorp om te gaan tanken, maar dat is een tegenvaller; overal zijn de automaten buiten gebruik Verraste emoticon. Ik heb er zo genoeg van dat ik bij de laatste pomp voor de grens, gewoon tank en als ik afreken, kom ik er achter dat de prijs van 1,44 in Zwitserse francs is en de prijs van 1,32 in Euro’s Verlegen emoticon.

Bij het meer maak ik nog even wat sfeerfoto’s en daarna gaan we naar de supermarkt, die tegenover de camping ligt.

Als we weer terug zijn op de camping, begint het gigantisch hard te regenen; het komt echt met bakken uit de hemel Verraste emoticon.

De temperatuur daalt ook gelijk en zelfs onder de luifel zit je niet lekker meer en zo verdwijnen we uiteindelijk in de caravan, waar ik een fles Prosecco open op de laatste dag La Dolce Vita, in Italië Knipogende emoticon.

Marijke leest en ik maak het verslag van vandaag grotendeels in orde.

Omdat er in de buurt van de camping geen restaurant is en we ook geen zin hebben om er, met deze vreselijke regenbuien, die maar niet op willen houden, een stuk voor te moeten rijden, eten we vanavond weer een eenvoudige pasta en als toetje hebben we een heerlijke Panna Cotta met caramelsaus.

Het smaakt allemaal voortreffelijk. Na afloop was ik even snel af en dan kijken we, terwijl we koffie drinken, naar een serie.

Om 23:00 uur heb ik het wel gezien en het regent nog steeds, maar niet meer zo hard als een paar uur geleden.

We hebben vandaag 285 kilometer gereden.

Dit bericht werd geplaatst in Dag 20, Van dag tot dag en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dag 20: Sestri Levante – Lavena Ponte Tresa

1. Reny zegt:

Pfff, lijkt me heel vervelend rijden met die harde regen maar gelukkig zijn jullie veilig op de camping gearriveerd!!